07.11.2020
Terms and conditions – regulaminy popularnych serwisów i usług dłuższe niż Harry Potter
Wiemy, że nie powinniśmy klikać na jakiekolwiek zgody w internecie bez przeczytania regulaminów czy warunków korzystania z serwisów. Ale ile osób faktycznie czyta te dokumenty? Albo choć pobieżnie do nich zagląda? Pewnie niewiele. I pewnie tylko one mają choć nikłą świadomość, jak długie i skomplikowane są to teksty.
Pierwsza powieść z serii o Harrym Potterze ma prawie 77 000 słów. A wiecie, ile słów mają łącznie regulaminy 13 najpopularniejszych aplikacji (w tym TikTok, WhatsApp i Zoom)? Dokumenty zawierają łącznie 128 415 słów, a ich przeczytanie zajęłoby ponad 17 godzin. Najdłuższy jest regulamin usługi Microsoft Teams. Liczy 18 282 słów, czyli średnio wymaga poświęcenia 2,5 godziny na przeczytanie całości. Inne długie dokumenty, z którymi powinni zapoznać się użytkownicy, udostępnia Candy Crush (14 189 słów), Twitter (11 022) i Facebook (8 588). Obliczona liczba słów obejmowała zarówno warunki, jak i politykę prywatności. Spośród analizowanych serwisów najkrótszy dokument należał do Google Meet (4 717 słów).
Z wymienionych serwisów i usług nie można korzystać bez zgody na warunki. Tymczasem badania pokazują, że tego typu dokumenty nierzadko wymagają umiejętności czytania na poziomie uniwersyteckim. Zarówno długość, jak i język używany w takich tekstach utrudnia użytkownikom (niezależnie od wieku) wyrażenie świadomej zgody na to, na co się zgadzają – a jedyną alternatywą jest całkowite zaprzestanie korzystania z aplikacji.
Komentarze