21.12.2015
SMS-y bez kropki są bardziej wiarygodne
Piszesz SMS-y, które nie kończą się kropką? W takim razie nie dość, że nie łamiesz nowoczesnych zasad gramatyki i interpunkcji, to jeszcze jesteś bardziej wiarygodny! Naukowcy potwierdzili, że kończenie wiadomości tekstowych kropką negatywnie wpływa na odbiór treści wiadomości.
Zapewne część czytających zastanawia się teraz, czy ich zdania pisane w SMS-ach, bądź też podczas konwersacji na komunikatorach internetowych miewają na końcach kropki. Jeśli nie, to – według najnowszych ustaleń – najprawdopodobniej działają oni instynktownie – w ramach nieco innych zasad rządzących współczesną komunikacją internetowo-elektroniczną.
I choć wiele osób może się z tym nie zgadzać – zwłaszcza te, które pamiętają czasy, kiedy to nie było ani SMS-ów, ani Internetu – to nowoczesne sposoby komunikacji rządzą się swoimi zasadami. Używamy przecież tzw. emotikonów, czyli popularnych buziek. Prawda? 🙂 A w wiadomościach tekstowych ograniczamy używanie polskich znaków, czyli liter z ogonkami. Zdanie napisane w SMS-ie: „Chcialbym abysmy sie spotkali” nikogo już przecież nie razi, choć poprawnie powinno być: „Chciałbym, abyśmy się spotkali„.
Skąd takie różnice? Według naukowców rozmowa na czacie (lub wymiana SMS-ów) przypomina nieco tradycyjną rozmowę. Komunikujemy się wtedy w charakterystyczny sposób – tak jak podczas rozmowy twarzą w twarz. Związane jest to m.in. z tempem wymiany komunikatów. To powoduje, że zbliżone są one do mowy, a nie do słowa pisanego… Jak sobie poradzić z brakiem prozodii mowy i tzw. sygnałów niewerbalnych? I tu z pomocą przychodzą wspomniane emotikony, interpunkcja, czy inne charakterystyczne sposoby pisania. Zgadza sie? Taaaaa…
Badanie przeprowadzono na 126 studentach (91 kobietach i 35 mężczyznach). Mieli oni przeczytać 16 korespondencji zakończonych w nieco odmienny sposób. Przygotowano w tym celu zdjęcia telefonów komórkowych z krótkimi wymianami zdań, np. „Dave dał mi swoje dodatkowe bilety. Chcesz przyjść?„, i odpowiedzi: „Jasne” i „Jasne.” (z kropką i bez kropki). Okazało się, że odpowiedzi zakończone kropką oceniano jako mniej szczere niż te bez (także w przypadku takich samych SMS-ów różniących się tylko tym jednym znakiem).
Co ciekawe, badacze ustalili także, że zaskakująco ważną funkcję pełni wykrzyknik. Zakończone nim zdania były odbierane jako bardziej szczere i godne zaufania! Kolejna ciekawostka – w przypadku tekstów pisanych odręcznie nie stwierdzono istotnych różnic – czy kończyły się one kropką, czy nie.
Praca Celii Klin i jej zespołu opublikowana została w ostatnim numerze magazynu „Computers in Human Behavior„.
Komentarze