Postępowanie UOKiK wobec Vinted
Najpierw serwisem Vinted, który umożliwia sprzedaż ubrań on-line, zainteresował się UODO, teraz Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wobec litewskiej spółki. Zarzuty dotyczą braku ważnych informacji dla konsumentów, dzięki którym mogliby oni uniknąć niekorzystnych dla siebie finansowo decyzji. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Spółka VINTED UAB z Wilna prowadzi serwis Vinted.pl, na którym konsumenci mogą wystawiać na sprzedaż i kupować przedmioty, głównie ubrania i dodatki. Do UOKiK trafiły skargi dotyczące m.in. blokowania pieniędzy ze sprzedaży, jeśli konsument nie przekazał takich danych jak zdjęcie dowodu osobistego czy wyciąg z konta bankowego w celu weryfikacji tożsamości.
Blokowanie pieniędzy i żądanie dokumentów
Zgodnie z regulaminem pieniądze ze sprzedaży zgromadzone w e-portfelu sprzedającego może on w każdej chwili bez żadnych opłat przelać na swoje osobiste konto bankowe. W regulaminie nie ma informacji, że te środki mogą zostać zablokowane, nie jest tam też uregulowana kwestia weryfikacji tożsamości. Więcej – choć też nie wszystkiego – można się dowiedzieć dopiero z Polityki prywatności, która nie wchodzi w treść umowy i nie jest dokumentem odpowiednim na określanie zasad korzystania z serwisu, w tym wypłacania środków ze sprzedaży. Mowa jest w niej o tym, że dostawca usług płatniczych – holenderska spółka ADYEN w przypadku „gdy kwota wpłaty lub wypłaty zbliżać się będzie do określonego progu” może poprosić o dostarczenie kopii paszportu, dowodu tożsamości lub prawa jazdy, a w „dodatkowym etapie kontroli” również o zdjęcie/zrzut ekranu wyciągu z banku z listą transakcji z jednego miesiąca. Nie ma tu ani sprecyzowania progów, przy jakich występują te żądania, ani wskazania dodatkowych okoliczności do takiej kontroli, ani informacji o tym, że nieudostępnienie żądanych dokumentów będzie skutkować zablokowaniem dostępu do pieniędzy ze sprzedaży zgromadzonych w e-portfelu.
Brak jasnej i czytelnej informacji
Drugi zarzut Prezesa UOKiK wobec VINTED także dotyczy braku jasnej i czytelnej informacji – tym razem dla konsumentów robiących zakupy w serwisie. Chodzi o możliwość i sposób przeprowadzenia transakcji bez ponoszenia opłaty za Ochronę Kupującego. Polega ona na zwrocie pieniędzy, jeśli nabyty przedmiot nie zostanie wysłany lub dotrze uszkodzony, a także na zapewnieniu bezpiecznej płatności bez udostępnienia danych osobowych sprzedającemu. Opłata za taką ochronę wynosi 2,90 zł plus 5 proc. ceny kupowanego przedmiotu. W serwisie domyślnie ustawiona jest opcja zakupu z Ochroną Kupującego poprzez kliknięcie w przycisk „Kup teraz” – w takiej sytuacji opłata naliczana jest automatycznie i nie można z niej zrezygnować. Aby jej uniknąć, trzeba wcześniej wybrać przycisk „Zapytaj o przedmiot” i ustalić szczegóły zapłaty oraz wysyłki indywidualnie ze sprzedającym. Ta procedura nie jest jednak ani opisana w regulaminie, ani intuicyjna.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy. Bardzo ważne jest także prawidłowe zabezpieczenie danych pobieranych od konsumentów. Weryfikacja tego leży w kompetencjach Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, którego Prezes UOKiK poinformował o praktykach przedsiębiorcy prosząc o zbadanie sprawy w oparciu o przepisy RODO.
Odpowiedź Vinted na zastrzeżenia UOKiK
Możemy potwierdzić, że otrzymaliśmy komunikat z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i w tej chwili jesteśmy na etapie oceny zgłoszonych zastrzeżeń, które traktujemy bardzo poważnie.
Choć nie możemy udzielać szczegółowych informacji w zakresie kwestii poruszonej przez UOKiK, jesteśmy gotowi na opartą na współpracy dyskusję z Urzędem na zakwestionowany temat.
Korzystając z okazji chcielibyśmy zapewnić, że dokładamy wszelkich starań, aby naszym użytkownikom dostarczyć łatwą w użyciu, przejrzystą i bezpieczną platformę do kupowania i sprzedawania używanej odzieży. Nasze procedury uwzględniają tzw. Kontrole KYC („Poznaj swojego klienta”), które są wymogiem prawnym i które są uruchamiane przez naszego dostawcę usług płatniczych w ściśle określonych przypadkach. Nasza Ochrona Kupującego umożliwia ułatwianie bezpiecznych transakcji między członkami platformy, zapewniając szyfrowane płatności, obsługę klienta i politykę zwrotów. Dzięki powziętym środkom oferujemy bezpieczne miejsce, w którym nasi użytkownicy mogą kupować i sprzedawać odzież używaną.
źródło: UOKiK
czytane: 1202
dane osoboweregulaminuokikvinted
Komentarze