Categories: ciekawostki

Polaków portfel własny, czyli jak bogaci, młodzi i miastowi kochają subskrypcje

Santander Consumer Bank zlecił badanie zakupów Polaków w dobie pandemii. Okazało się, że niemal połowa z nas korzysta z różnego rodzaju usług subskrypcyjnych. To nowy trend w Polsce, lubiany szczególnie przez osoby, które nie ukończyły jeszcze 30. lat. Nie posiada ich tylko 11% osób w wieku 18-29 lat.

Filmy, muzyka i narzędzia – jakie usługi kupujemy w modelu subskrypcyjnym?

Raport „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” wskazuje, że największą popularnością cieszą się:

  • platformy streamingowe z filmami i serialami, np. Netflix czy HBO GO (35 proc.),
  • serwisy streamingowe z muzyką m.in. Spotify, Tidal (12 proc.),
  • narzędzia do pracy, nawigacji czy aplikacji do obróbki zdjęć (9 proc.).

Serwisy typu Netflix czy HBO Go wśród młodszych Polaków praktycznie zastąpiły tradycyjną telewizję. Subskrybowanie ich deklaruje aż 72 proc. ankietowanych w wieku 18-29 lat i 50 proc. 30-latków. Dochody nie grają tu większej roli – korzysta z nich co czwarty Polak zarabiający do 1999 zł miesięcznie (26 proc.).

Z kolei serwisy streamingowe z muzyką, takie jak Spotify czy Tidal, cieszą się mniejszym zainteresowaniem choćby z tego powodu, że mają większą konkurencję ze strony choćby radiostacji internetowych. Ich subskrypcje są raczej domeną osób o wysokich dochodach, przekraczających 5000 zł miesięcznie (31 proc.), chociaż podobnie jak w przypadku platform do oglądania filmów, najbardziej interesują się nimi dwudziestolatkowie (31 proc.) i trzydziestolatkowie (17 proc.).

Jest też grupa osób, które w modelu subskrypcyjnym wykupują narzędzia wykorzystywane w pracy czy codziennym życiu np. do obróbki zdjęć czy nawigacji. Jest to popularne rozwiązanie zwłaszcza wśród czterdziestolatków (16 proc.).

 

Młodzi, bogaci, mieszkający w miastach – kto najczęściej korzysta z subskrypcji?

Jak pokazuje badanie Santander Consumer Banku, usługi subskrypcyjne są najbardziej popularne wśród najmłodszej grupy ankietowanych w wieku 18-29 lat. Tylko 11 proc. z nich nie ma wykupionej żadnej subskrypcji. Gorzej wygląda sytuacja w odniesieniu do starszych grup wiekowych. W pokoleniu czterdziestolatków i pięćdziesięciolatków z żadnej formy subskrypcji nie korzysta ponad połowa osób (kolejno 53 i 56 proc.). Wśród seniorów w wieku 60-69 lat odsetek ten wynosi już 80 proc.

Odsetek osób posiadających subskrypcje wyraźnie wzrasta w przypadku osób zarabiających od 4000 do 4999 zł miesięcznie oraz Polaków osiągających dochody powyżej 5000 zł (wynosi kolejno 33 i 29 proc.). Zarabiający najmniej częściej rezygnują z możliwości posiadania podobnych usług. Ponad połowa osób o dochodach nie przekraczających 2000 zł miesięcznie nie jest zainteresowana tym modelem biznesowym (58 proc.).

Z subskrypcji częściej korzystają też  osoby mieszkające w metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców, takich jak Warszawa, Wrocław czy Łódź. Z podobnych usług nie korzysta tam tylko 44 proc. mieszkańców.

 

 

Jolanta Szczepaniak

Dziennikarka - w zawodzie od 10 lat. Absolwentka UŁ. Dawniej związana z miesięcznikiem "Mobile Internet", obecnie publikuje testy w serwisie mGSM.pl. Sporadycznie blogerka i wikipedystka. Na co dzień fanka mobilnych technologii i internetu, gadżeciara, serialomaniaczka i nałogowa czytelniczka książek oraz prasy popularyzującej naukę.

Recent Posts

Navitel R500 GPS – działa i ma GPS

Kiedy Polak kupuje sobie pierwszą kamerkę samochodową? Zazwyczaj rozsądnie: po pierwszej stłuczce. Zazwyczaj zdaje nam…

2 lata ago

Huawei FreeBuds 5 – gustowna biżuteria audio

Urządzenia elektroniczne bywają kompletnie do niczego, bywają nudne i poprawne, ale bywa czasem i tak,…

2 lata ago

Samsung The Freestyle – recenzja projektora innego niż wszystkie

Gdy po raz pierwszy zobaczyłem projektor Samsung The Freestyle przecierałem oczy ze zdumienia. "Kolejna zabawka"…

3 lata ago

Jaki telefon kupić do 1000 zł?

Mój kolejny artykuł będzie poświęcony korzystnym dla Klienta smartfonom w cenie do 1000 zł w…

3 lata ago

Jabra Elite 5 – recenzja słuchawek TWS

Jabra Elite 5 to najnowsze dzieło duńskiej firmy, które miało swą premierę podczas tegorocznych targów…

3 lata ago

Sony XG300 – głośnik bluetooth z wyższej półki

Głowy nie urywa? Sony XG300 sprawił, że biję się z myślami i martwię czy przypadkiem…

3 lata ago